دسته‌بندی نشده

دلایل نخوابیدن نوزاد

دلایل نخوابیدن نوزاد + راه حل

نخوابیدن نوزادان یکی از موضوعاتی است که می‌تواند برای والدین یک چالش بزرگ باشد. اگر نوزاد شما نیز شبها بی‌خواب است بدانید که تنها نیستید، طبق نظرسنجی بیش از ۵۰ درصد کودکان تا ۱ سالگی با مشکلات بی‌خوابی و شب بیداری مواجه هستند. در ادامه، به بررسی دلایل نخوابیدن نوزاد پرداخته و راه‌های مدیریت و رفع این مشکل را برای والدین ارائه خواهیم داد.

میزان خواب کودک، نوزادان به چقدر خواب نیاز دارند؟

اگرچه میزان خواب مورد نیاز برای هر نوزاد ممکن است متغیر باشد و بسته به فاکتورهای مختلفی مانند سن و فیزیولوژی او متفاوت باشد، اما میانگین زمان خواب برای نوزادان به شرح زیر است:

سن

میزان خواب در ۲۴ ساعت

تا ۲ ماه

۱۶ تا ۲۰ ساعت

۲ تا ۴ ماه

۱۴ تا ۱۶ ساعت

۴ تا ۱۲ ماه

۱۲ تا ۱۶ ساعت

۱ تا ۳ سال

۱۱ تا ۱۴ ساعت

 

نوزادان تازه متولد: حدود 16 تا 20 ساعت در 24 ساعت را به خواب می‌گذرانند. این خواب‌ها معمولاً در دوره‌های کوتاه و 2 تا 4 ساعته تقسیم می‌شوند.

نوزادان 2 تا 4 ماهه: در این دوره، نوزادان معمولاً 14 تا 16 ساعت در 24 ساعت خواب می‌کنند. تعداد خواب‌ها کمی کاهش می‌یابد و طول هر خواب طولانی‌تر می‌شود.

نوزادان 4 تا 12 ماهه: در این دوره، نوزادان می‌توانند 12 تا 16 ساعت در 24 ساعت به خواب برسند. خواب شبانه آنها بیشتر و پایدارتر می‌شود.

نوزادان 1 تا 3 ساله: در این دوره، میزان خواب مورد نیاز ممکن است به 11 تا 14 ساعت در 24 ساعت کاهش یابد. اغلب نوزادان در این سن تا دو دوره خواب در روز دارند: یکی در صبح و دیگری در بعدازظهر یا عصر.

علت بیخوابی نوزاد زیر ۳ ماه

در حالی که نوزادان بیشتر روز را می خوابند، اما خواب آنها طولانی مدت نبوده و کودک در طی روز چندین بار از خواب بیدار می‌شود. این اتفاق برای اکثر کودکان هنگام خواب شب نیز رخ می‌دهد، پس اگر کودک شما بیش از سه ساعت در شب نمی‌خوابد نترسید، این اتفاق در واقع کاملاً طبیعی است.

به طور کلی، از بدو تولد تا 3 ماهگی، نوزادان 14 تا 18 ساعت در 24 ساعت شبانه روز می خوابند. "خوابیدن نوزادان در طول شب" در سه ماه اول بسیار غیرمعمول است." با این حال، اگر متوجه شدید که نوزاد شما بیش از 30 دقیقه در شب نمی خوابد، بهتر است موارد زیر را برسی کنید.

گرسنگی نوزاد در شب

یکی از بزرگترین دلایلی که یک نوزاد تازه متولد شده نمی‌تواند به صورت طولانی مدت بخوابد، این است که خیلی زود احتیاج به غذا پیدا می‌کند و گرسنه می‌شود. درواقع معده نوزاد تازه متولد شده نسبتاً کوچک است و برای حفظ رشد و تثبیت قند خون، نوزاد باید مرتب غذا بخورد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، نوزادان زمانی که در رحم هستند، عادت دارند هر ثانیه توسط مادر تغذیه شوند، که باعث می‌شود نوزاد حتی بعد از به دنیا آمدن، به تغذیه مکرر نیاز داشته باشد.

راه حل: مطمئن شوید که کودک شما در طول روز به اندازه کافی غذا می خورد تا در شب خیلی احساس گرسنگی نکند. بهتر است برای نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، حدود هشت تا ۱۰ بار در روز و برای نوزادانی که با شیر خشک یا با شیشه تغذیه می‌شوند، یک الگوی تغذیه طبیعی تنظیم کنید. با این حال، بدانید که مهم نیست که چقدر در طول روز به نوزاد غذا می دهید، نوزادان تا 3 ماهگی چندین بار در شب برای غذا خوردن از خواب بیدار می شوند زیرا این عمل برای رشد و تکامل آنها ضروری است.

 چرخه خواب نوزاد

نوزادان به این دلیل که ساعات طولانی در طول روز را خواب هستند، چرخه خواب آنها از بین می‌رود. درواقع در رحم، نوزادان زمانی می خوابند که مادر بیدار است، و وقتی مادر به خواب می رود، لگد می زنند. زمانی که نوزاد به دنیا می‌آید این چرخه همچنان پابرجاست و باعث می‌شود کودک در نیمه های شب از خواب بیدار شود.

راه حل: هر چقدر هم که سخت باشد، سعی کنید کودک خود را بیشتر در طول روز بیدار نگه دارید. هرچه بیشتر در طول روز به نوزادتان غذا بدهید و با او در تعامل باشید، احتمال دارد که او شب‌ها بیشتر بخوابد. بهتر است کودک خود را در طول روز پس از یک ساعت و نیم یا دو ساعت خواب بیدار کنید و به او شیر بدهید. همچنین بیرون بردن نوزاد و دریافت هوای تازه و نور خورشید به ترشح ملاتونین (هورمون تقویت‌کننده خواب) در مغز کمک کمک می‌کند.

 رفلاکس نوزاد

برای نوزادان غیرعادی نیست که رفلاکس، یا تف کردن و سایر مشکلات گوارشی را تجربه کنند. برخی از نوزادان اگر بلافاصله پس از خوردن غذا به پشت دراز بکشند، دچار رفلاکس می شوند که این عمل حتی می‌تواند در نیمه های شب رخ داده و کودک را از خواب بیدار کند.

راه حل: اگر فکر می کنید کودکتان رفلاکس دارد، با یک متخصص اطفال صحبت کنید، زیرا گاهی اوقات این مشکل برای حل شدن نیاز به مصرف دارو دارد. همچنین توصیه می‌کنیم که بلافاصله پس از شیر خوردن نوزاد را نخوابانید.

علت بیخوابی نوزاد 3 تا 6 ماهه

به طور کلی، نوزادان 3 تا 6 ماهه می توانند بسیار راحت در طول شب بخوابند مگر مشکلی داشته باشند و چیزی آنها را اذیت کند. نوزادان در این سن معمولا بین 14 تا 16 ساعت در روز می خوابند و بین دو تا چهار بار در روز استراحت می‌کنند. دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند باعث شود نوزاد شما نتواند هنگام شب به خوبی بخوابد. در ادامه به بررسی عوامل نخوابیدن نوزاد 3 تا 6 ماهه می‌پردازیم.

خوابیدن طولانی مدت در طول روز

اگر کودک شما در شب نمی‌خوابد، به خواب او در طول روز نگاهی بیندازید. اگر آنها برنامه منظمی برای خوابیدن نداشته باشند و بیش از حد در طول روز بخوابند، ممکن است آنقدر خسته نباشند که در طول شب بخوابند. برعکس، اگر در طول روز به اندازه کافی نخوابند، ممکن است در شب بیش از حد خسته شوند و این خستگی بیش از حد باعث کلافگی و بیخوابی آنها شود.

راه حل: روی ایجاد یک روال خواب منظم تمرکز کنید. پیشنهاد ما این است که یک روتین برای خواب کودک ایجاد کنید. به طوری که کودک شما تشخیص دهد زمان خوابیدن فرا رسیده است. برای مثال می‌توانید همیشه قبل از خواب برای کودک کتاب بخوانید.

محیط خواب نامناسب

نوزادان در حدود 3 تا 6 ماهگی، نسبت به محیط اطراف خود بسیار هوشیارتر و اجتماعی تر می‌شوند. این بدان معناست که می‌توانند بیشتر با چیزهایی که قبلاً آنها را بیدار نمی‌کرد، مانند نور یا سر و صدا، از خواب بیدار شوند.

راه حل: ایجاد یک محیط خواب راحت تاثیر به شدت بالایی روی خواب نوزاد در این سن دارد. استفاده از پرده سیاه رنگ راه خوبی برای مقابله با ورود نور اضافی به اتاق خواب کودک است. همچنین گاهی اوقات یک حمام آب گرم و کمی ماساژ و خواندن لالایی می‌تواند به خواب کودک کمک کند.

کثیف بودن پوشک

کثیف بودن پوشک، می تواند نوزاد را از خواب بیدار کند یا حتی می تواند باعث اذیت شدن پوست کودک شود. پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر کودک خواب بود، به آرامی پوشک او را تعویض کنید زیرا به هر حال کثیف بودن پوشک می‌تواند کودک را در نیمه های شب از خواب بیدار کند.

راه حل: هنگامی که نوزادان از خواب بیدار می شوند، به سرعت پوشک آنها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که نیازی به تعویض ندارند. اگر آنها اغلب در شب پوشک خود را کثیف می‌کنند، توصیه می کنیم که پوشک را درست قبل از خوابیدن نوزاد عوض کنید، به خصوص اگر در حین یا بلافاصله بعد از شیر خوردن تمایل به خوابیدن دارد.

 علت بیخوابی نوازد 6 تا 12 ماهه

در 6 تا 12 ماهگی، نوزادان به طور کلی به خواب کمتری نیاز دارند، اما باید برای مدت طولانی تری در شب بخوابند. در این سن، بسیاری از نوزادان برای تغذیه شبانه از خواب بیدار می شوند. آنها باید حدود دو تا سه ساعت در روز و 10 تا 11 ساعت در شب بخوابند. اکثر بیخوابی نوزادان در این سن به دلایل زیر اتفاق می‌افتد.

دندان درآوردن نوزاد

دندان درآوردن می تواند زودتر شروع شود و بیشتر از آنچه فکر می کنید طول بکشد. «اولین دندان معمولاً بین 5 تا 9 ماهگی رویش می‌کند و آخرین دندان بین 2.5 تا 3 سال خواهد آمد. دندان درآوردن یکی از دلایل رایج بیدار شدن نوزادان در این سن است. دندان درد در صدر فهرست دلایل نخوابیدن نوزاد در 6 ماهگی قرار دارد. اگرچه ممکن است تا حدود 6 تا 8 ماهگی دندان ها را نبینید یا حس نکنید، اما درد رویش دندان ممکن است از 3 یا 4 ماهگی شروع شود. اگر متوجه افزایش ترشح آب دهان و جویدن مکرر انگشت شدید می توانید بگویید که نوزاد شروع به دندان درآوردن کرده اند.

راه حل: تمام تلاش خود را بکنید تا کودکتان تا حد امکان راحت باشد. قبل از خوابیدن نوزاد به او یک دندانگیر بدهید تا بتواند شب را راحت تر بخوابد. همچنین می‌توانید به آنها غذای سردی بدهید تا بخورند.. اگر نوزاد شما بیش از 6 ماه سن دارد، می توانید از یک پزشک اطفال متخصص در مورد داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن سوال کنید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *